Hvorfor er SEO relevant for mig
SEO – også kendt som Search Engine Optimization – er en organisk og gratis måde at øge ens position på Googles søgeresultater. På Googles søgemaskine er der betalte søgeresultater og ikke betalte søgeresultater. De betalte – også kaldt for SEM Search Engine Marketing – går ud på at man betaler sig til at komme højere op på søgeresultaterne.
Alle store søgemaskiner så som Bing, Google, Yahoo osv. benytter sig af at lægge de mest relevante hjemmesider og webshops øverst på søgeresultaterne, så det er mere relevant i forhold til hvad brugen søger efter. For at øge sin SEO placering, skal man opsætte sin side efter SEO’ens standarder og gøre siden Google venlig. Undersøgelser viser at 90% af trafikken på internettet skabes via søgemaskiner.
Hvordan bliver min SEO en succes
Når det kommer til SEO er der tre faktorer du bør ligge vægt på. Det er den teknisk SEO, onpage SEO og linkbuilding. Alle disse faktorer er med til at sidens brugervenlighed, tekstrelevans og meget mere.
Den tekniske SEO
Størstedelen af alle søgninger sker i dag ved brug af en smartphone. Derfor er det vigtig at hjemmesiden er konvertible og responsiv med smartphones. Dette er også en af de tekniske faktorer Google ligger vægt på. Derudover omhandler den tekniske SEO også, kvaliteten af koden, billeders optimering, hjemmesidens arkitektur og andet.
En faktorer der også har betydning for hjemmesidens SEO, er hvor hurtigt siden loader. Hvis siden loader for langsomt, får du en høj bouncerate. Bouncerate er de brugere der har klikket ud af din hjemmeside/webshop uden at have foretage en handling. For at reducere loadtiden på din hjemmeside/webshop, gælder det om at benytte sig af en god hjemmesidebygger, samt. gøre brug af billeder, der fylder så lidt som muligt, men stadig har en god kvalitet.
Søgeordsanalyse er en vigtig del af SEO arbejdet på hjemmesiden. For at rangerer på Google så godt som muligt, er det vigtigt at fokusere på meget få søgeord. En side skal helst kun rangerer på ét søgeord og derefter kan man udvælge ord, der relaterer sig til det udvalgte søgeord. Når man vælger søgeord, er det vigtigt at sætte sig i kundens sted, og tænke på hvilke ord kunderne søger på, i den ønskede hensigt.
Onpage SEO
Når det kommer til Onpage SEO gælder det om at således at Googles algoritmerobotter finder siden relevant. Det betyder at indholdet også skal være relevant og unikt, så du bliver rangeret bedre. På hjemmesiden, indsættes søgeordet i sammenhængende tekster, da Googles søgerobotter er i stand til at vurderer, hvorledes de indsættes i sammenhængende tekster. For at gøre teksterne endnu mere relevante, skal du anvende synonymer og relevante ord indenfor området og det valgte søgeord.
For at forbrugerne ikke bouncer, er det desuden også vigtigt at sidens indhold er relevant og læseligt overfor brugerne. Hvis mange brugere bouncer fra siden er det med til at hjemmesidens google søgeresultat bliver dårligt.
Når teksten formidles er det ikke kun vigtigt at lægge vægt på søgeord og synonymer, men også at lægge vægt på læsbarheden. Det betyder at teksten skal være nem at skimte, have læselige mellemrum og give et hurtigt svar på hvad de søger. Overskrifter skal kodes, således at de er registreret som en H1 tekst. Billeder på hjemmesiden skal have relevante URL’er og det man kalder for Alt-tags.